dinsdag 14 oktober 2014

... over de inleefweek : dag 6 donderdag 9 oktober


De enveloppe bracht vandaag geen goed nieuws : één van ons twee is ziek. Al een paar dagen zwaar aan het hoesten en we beginnen ons zorgen te maken. Naar de dokter gaan of niet ? Ja. Gezondheid gaat voor ! Op alles. We spitten de medicijnenkast uit en kijken wat we nog in huis hebben van siroop en dergelijke en maken een lijstje om mee te nemen naar de dokter. Bij de dokter vragen we om de derdebetalersregeling en moeten daarom maar 3 € betalen. We hebben ook geluk dat we nog heel wat medicijnen in onze apotheekkast hebben staan, daar kunnen we voorlopig mee verder. Als het binnen enkele dagen niet beter is, stelt de dokter voor om terug te komen. We grabbelen naar de laatste eurostukken die nog in onze portefeuille zitten en tellen 3 € neer. Er blijft nog 1.25 € over.

Verder hebben we vandaag niets uitgegeven. Op het werk at ik boterhammen die ik van thuis meenam. Met het team bestellen we op donderdag na onze wekelijkse vergadering altijd broodjes. Niet voor mij vandaag. De afgelopen weken probeerde ik trouwens wel vaker iets van thuis mee te nemen om ’s middags te eten in plaats van zo’n duur broodje te bestellen. Met de job en de onregelmatige uren, merk ik wel dat ik vaker een broodjeszaak, een frituur, een kebabzaak en noem maar op binnenspring om snel iets uit te halen om te eten. Vaak uit gemakzucht omdat ik ’s morgens te lui was om boterhammen mee te nemen of omdat het ’s avonds laat is wanneer ik thuis kom en ik geen zin meer heb om zo laat nog eten te maken. Snel iets uithalen is dan de gemakkelijkste oplossing, maar zeker niet de goedkoopste. En de gezondste ook niet trouwens. Soms ga ik ook al eens een middagmaal eten in VZW De Sfeer. Dat is een ontmoetingshuis van CAW Sonar. Voor 3 € kan je daar een stevige, warme en lekkere maaltijd krijgen. Koffie kost er 1 €. Goed dat er zo’n aanbod is ! Verder doet De Sfeer prachtig werk voor alle mensen die er dagelijks over de vloer komen.

Voor de collega’s op het werk had ik vandaag ook mijn traktatie voor mijn verjaardag bij. Het werd gewaardeerd en dat was fijn ! Het moet niet altijd groots en machtig zijn en veel centen kosten.

Waarover ik wel begon na te denken : iedereen van de collega’s wist dat ik deze week meedeed met de inleefweek en dat ik het dus met een beperkt budget moest stellen. Met een knipoog had ik daarom ook een tekst over de inleefweek en het beperkte budget dat ik maar had gemaakt en iedereen kon er mee lachen, maar  ik weet niet goed wat ik zou gedaan hebben moest ik écht in armoede leven … En die tekst op de verpakking ? Waarom schreef  ik die eigenlijk ? Zocht ik een excuus en waren die woorden bedoeld om me te verantwoorden waarom ik dit jaar ‘alleen maar’ zo’n ‘klein koekje’ kon geven ? Waarschijnlijk wel ja.

’s Avonds thuis aten we nog overschot. Nog wel snel wat aardappelen moeten schillen en koken en de rest in de microgolfoven. Gemakkelijk.

Geen opmerkingen: