vrijdag 4 januari 2013

Over kerst- en nieuwjaarskaartjes

Dit jaar hebben wij er ook geschreven. Kerst - en nieuwjaarskaartjes. Met de hand, zoals het hoort. En verstuurd per post, ook zoals het hoort met kerst - en nieuwjaarskaartjes. 
Het fijne is om er dan ook massaal terug te krijgen. Het klinkt stom, maar het was altijd een verrassing om 's morgens de brievenbus te gaan leegmaken en te kijken of er een kaartje in de bus zat. En indien ja, raden van wie het kwam. Van de meeste kaartjes die in de bus zaten, kon ik onmiddellijk vertellen van wie ze kwamen zonder naar de afzender te kijken.
 

In deze moderne tijden en het digitaal tijdperk waarin we leven, is het heerlijk om af en toe nog eens een pen in de hand te nemen en dingen neer te schrijven. Want, zeg nu zelf, wanneer doen we dat eigenlijk nog ? 
Brieven schrijven ? Dat wordt niet meer gedaan met de hand, daar dient onze tekstverwerker voor. En daarna zorgt onze elektronische e-mail er voor dat hij goed en wel op zijn bestemming raakt. 
Zelfs belangrijke brieven, zoals sollicitatiebrieven en aanverwanten worden niet meer met de hand geschreven. Ze zullen al eens goed lachen wanneer er zo'n handgeschreven brief tussen de sollicitaties zit ...
Vroeger had ik enkele 'penvriendinnen' waar ik brieven mee schreef. En ik hield een dagboek bij waar ik 's avonds in bed met de hand in schreef. Heerlijk was dat ! Die dingen moeten hier zelfs nog in één van de vele opbergdozen verborgen zitten. 


De kinderen van tegenwoordig, weten die nog wat een dagboek is, of wat briefpapier is ? Die hebben Facebook en aanverwanten waar ze heel hun leven, bezigheden en verhalen aan kwijt kunnen. En brieven schrijven ? Waarom zou je dat nog doen als je kan e-mailen, sms'en, pingen, chatten, ... Gaat toch stukken sneller ! En da's waar het tegenwoordig allemaal om draait : alles moet snel, snel, snel gaan. Liefst zo flitsend en zo snel mogelijk als het even kan.

Maar nu, wat schrijven we nu nog met de hand ? 
Als ik naar mezelf kijk, zijn dat : to do lijstjes. Boodschappenlijstjes. (En dat gaat steeds via een bekend 'opmaaksysteem' waar mijn lief dan altijd mee moet lachen. En als ik vraag of hij iets bij op het lijstje wil zetten, vraagt hij of hij dat dan ook met zo'n sterretje en zo'n cirkeltje er rond moet doen als opsommingsteken. Ja ! (structuur in m'n hoofd ...) )
En verder zijn dat : lieve briefjes naar vriendjelief. Mijn agenda (ja, ik gebruik een papieren agenda) en de kalender. En daar houdt het eigenlijk al op ... En ohja, op het werk schrijf ik ook redelijk veel dingen met de hand. Ik houd daar zelfs een oldschool dagboek bij, in functie van de job. 

Maar kerst - en nieuwjaarskaartjes dus, daar hadden we 't over. We hebben er wel enkelen gehad, hieronder een greep uit het assortiment. 
Enkele maanden geleden zijn we verhuisd en we besloten ook kaartjes te schrijven naar onze buren en overburen. (Waarvan we de helft eigenlijk nog niet kennen, ook al wonen we reeds vier maanden naast elkaar ...) 
Van één van onze overburen kregen we er eentje terug ... Dat was een beetje teleurstellend.

Het mooiste kaartje kwam van de grootmoeder van vriendjelief. Bijna 90 jaar en met een bibberende hand toch nog een zelfgeschreven mooie tekst in de binnenkant van het kaartje geschreven. Zo schoon ! 



Geen opmerkingen: